VergiRaporu Yazar Fotoğrafı

Mali Hizmetler Uzmanı

Mustafa Şen





  • Herhangi bir gayrimenkulün belli bir dönem ve şartlar içinde değerinin tespit edilmesi işlemine gayrimenkul değerlemesi denir. Her gayrimenkullün farklı özelliği vardır ve bu özellikler gayrimenkullerin değerini belirler. Ancak birtakım temel faktörler tüm gayrimenkuller için geçerlidir ve bunlar değerlemede öncelikli olarak dikkate alınır. Gayrimenkul değerlemesi nihayetinde bir karar verme süreci olduğundan, çok fazla kriterin bulunduğu durumlarda genellikle analitik hiyerarşi prosesi (AHP) tercih edilir. Bu kapsamda çalışmanın amacı gayrimenkul değerlemesini etkileyen temel faktörleri ve AHP yöntemini incelemektir.

  • Fiziki olarak karşı karşıya gelmeksizin, elektronik ortamda gerçekleştirilen çevrimiçi iktisadi ve ticari her türlü faaliyet, elektronik ticaret (e-ticaret) olarak tanımlanmaktadır. Küresel ekonomi ve bilişim alanında yaşanan gelişmeler e-ticaretin hacmini her geçen gün artırmaktadır. İnternet üzerinden yapılan ticari işlemler, üreticiler ve tüketiciler açısından birçok yasal imkân ve avantajı sağlamaktadır. Sanal mağazacılık uygulamaları ile ürün ve hizmet satışı elektronik ortama taşınarak fiziki olmayan bir ortamda ticaretin yapılması sağlanmıştır. Sanal mağazacılığın çapı öylesine büyümüştür ki, internetten satış yapmak isteyen firmalar sanki bir işhanı veya AVM’den yer kiralarcasına söz konusu sanal mağazalardan sanal alanlar kiralar hale gelmişlerdir.

  • Ticari ilişkiler bakımından genellikle zayıf konumda bulunan tüketicilerin, mağduriyet yaşamamaları adına ilgili tüm mekanizmalar ve özellikle kanun koyucu tarafından korunması gerekmektedir. Bu nedenle tüketici sözleşmelerinde yer alması muhtemel haksız şartlarla ilgili olarak son yıllarda, yürürlükteki mevzuatımız kapsamında önemli gelişmeler yaşanmıştır. Söz konusu gelişmeler tüketici sözleşmelerindeki şartların haksız olup olmadığına ilişkin objektif kriterler getirmiş ve haksız şartların varlığı halinde sözleşmelerin hükümsüzlüğü konusunda ayrıntılı düzenlemeler tanzim edilmiştir. Haksız şartların tüketici sözleşmelerine etkisi ve haksız şart olarak sayılan durumlar, yapılan düzenlemeler kapsamında madde metinlerinde yerlerini almışlardır.

  • İnternetten para kazanma yöntemi olarak reklamı yapılan cashback sistemi, kelime anlamı olarak “para iadesi” veya “para üstü” ibarelerine karşılık gelmektedir. Söz konusu sistem müşteriler açısından esasen bir kazanma yöntemi olmayıp, harcanan paranın belli bir miktarının geri alınması veya para üstü elde edilmesi olarak tanımlanabilir. Dolayısıyla cashback yöntemi özü itibariyle bir indirim uygulamasıdır. İnternetten satış yapan sanal mağazalar aracılığıyla, kullanılan bu sistem giderek ülkemizde de yaygınlaşmaya başlamıştır. Cashback sistemini uygulayan internet sitelerinin para iade işlemlerine ait belge düzeni ve uygulamaları gereken vergisel faaliyetler hakkında yazımız içerisinde bilgi verilecektir.