Ekonomik sistem ve ideolojik farklılıklar gözetmeksizin faaliyet gösteren çok uluslu şirketler hızla dijitalleşen dünyada daha kolay hareket eder hale gelerek, faaliyet gösterdikleri ülke ekonomilerinde vergi kayıplarına neden olmaktadırlar. Çalışmada çok uluslu şirketlerinin, ülke ekonomilerinde “vergi cennetleri” aracılıyla yarattıkları dolaysız vergi kayıpları ile “dijital hizmetler” üzerinden yarattıkları dolaylı vergi kayıpları ortaya konulmaktadır. Bu doğrultuda, vergi cennetlerinin tanımı, özellikleri ve dünya ülkelerinin buna karşı aldığı önlemleri, sonraki bölümde dijital ekonominin tanımı ve özellikleri ifade edilmiştir. Dijital hizmetlerin vergilendirilmesinde ise Türkiye’nin BTRANS ile başlayıp, 3 no.lu KDV Mükellefiyeti, Dijital ortamdaki reklam hizmetlerinde Stopaj uygulaması ile devam eden ve nihayetinde Dijital Hizmet Vergisinin son durağı olduğu yolculuğu incelenmiştir. Çalışmamızın odak noktasında ise Vergi Cennetleri ve Dijital ekonominin vergilendirilmesi sorunlarına çözüm önerisi olarak yeni bir mükellefiyet türü: ‘Kısmi Dar Mükellefiyet’ kavramı ortaya konulmuş, ayrıca V.U.K 156. Maddedeki İş Yeri tanımının genişletilerek ‘Dijital İş Yeri’ kavramının önemi hakkında önerilerde bulunulmuştur.

Abonelik veya Satın Alma Gerekiyor!

Bu makalenin devamını okuyabilmek için giriş yapmanız, satın almanız veya abone olmanız gerekmektedir.