Devlet tarafından, sağlanan teşvikler içerisinde vergi teşvikleri hiç kuşkusuz önemli bir yere sahip olmakla birlikte, vergi mükellefleri açısından da doğrudan gelir artırıcı bir etkiye sahiptir. Bu bağlamda vergisel bir teşvik niteliğinde olan Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 13/a maddesinde; deniz, hava ve demiryolu araçla r ının teslimi aşamasında katma değer vergisi istisnası sağlanarak, katma değer vergisi mükelleflerinin bu araçlara ilişkin girdi maliyetleri düşürülmüş ve uluslar arası rekabet güçleri artırılmıştır . Nitekim kanunun gerekçesinde de benzer bir amaç ortaya konularak Katma Değer Vergisi Kanununun 13/a maddesinde yer alan araçlara ilişkin istisna ile ülkenin deniz ve hava ticaret filosu ile demiryolu ulaşım sisteminin geliştirilmesi teşv i k edilerek uluslar arası arenada rekabet gücünün artırılmasının hedeflendiği belirtilmiştir. Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 13. maddesinin a bendinde sayılan " (4108 sayılı Kanun'un 33'üncü maddesiyle değişen bent Yürürlük; 2.6.1995) Faaliyetleri kısmen veya tamamen deniz, hava ve demiryolu taşıma araçlarının, yüzer tesis ve araçların kiralanması veya çeşitl i şekillerde işletilmesi olan mükelleflere bu amaçla yapılan deniz, hava ve demiryolu taşıma araç l arının , yüzer tesis ve araçlarının teslimleri, bu araçların imal ve inşaası ile ilgili olarak yapılan teslim ve hizmetler ile bunların tadili, onarım ve bakımı şeklinde ortaya çıkan hizmetler, " Katma değer vergisinden istisna edilmiştir . Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 13/a maddesinde yer alan istisnayı iki bölümde değerlendirmek mümkündür. Birincisi, araçların teslimi ile tadil, bakım ve onarım hizmetleri; ikincisi ise bu araçların imal ve inşası ile ilgili teslim ve hizmetlerdir.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.