3568 Sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik kanunun 1. maddesinde kanunun amacı; "işletmelerde faaliyetlerin ve işlemlerin sağlıklı ve güvenilir bir şekilde işleyişini sağlamak, faaliyet sonuçlarını ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemeye, değerlendirmeye tabi tutarak gerçek durumu ilgililerin ve resmi merciierin istifadesine tarafsız bir şekilde sunmak ve yüksek mesleki standartları gerçekleştirmek" olarak tanımlanmıştır. Bu kapsamda kanunda belirtildiği üzere üç ayrı meslek mensubu oluşmuştur. Bu meslek mensuplarından Serbest Muhasebeci ile Serbest Muhasebeci Maşi Müşavirlere Mükelleflerin ticari defterlerini tutarak vergi beyannamelerini düzenleme (kayıtların uygunluğu) görevi verilirken, Yeminli Mali Müşavirlere ise Mükelleflere ilişkin beyannamelerin ve hesapların doğruluğunun denetimi (tasdik) görevi verilmiştir. Yeminli Mali Müşavirlerin yapacakları işlemler kanunun 12. maddesi ile bu kanundaki yetkiye istinaden çıkartılan yönetmeliklerde belirtilmiştir . Doğruluk denetiminin gerçekleştirilebilmesinde vazgeçlimez ve yerine getirilmesi gereken inceleme yöntemlerinden biri karşıt vergi incelemesidir. Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa ilişkin 19 sıra numaralı tebliğ aleyhine 1996 yılında açılıp 7.5.1997 tarihinde sonuçlanan bir davada Danıştay 4. dairesi E: 1996/1 Karar: 1997/1470 sayılı verdiği kararında yeminli mali müşavirlerin karşıt Vergi inceleme yetkisine sahip olmadığına karar vermiştir. Karar metnine dergimizin bu sayısında yer verilmiş olup, konu ile ilgili görüşlerimiz ve önerilerimiz yazımızın ilerleyen bölümlerinde belirtilecektir.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.