Bilindiği üzere Sınır ve Kıyı ticareti, sınır ve kıyı ilieri ile bunlara komşu illerin ihtiyaçlarının karşılanması
amacıyla karşılıklı olarak yapılan ticari işlemleri kapsamaktadır. Kıyı ve Sınır ticareti yapılacak illerin tesbiti ile gümrük kapılannın bu ticarete açılması ve kapatılmasını Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığının koordinatörlüğünde, Milli Savunma ve İçişleri Bakanlıkları ile Gümrük Müsteşarlığı temsilciliklerinden müteşekkil bir komisyonun teklifi üzerine Başbakaniıkça kararlaştırılması hükme bağlanmıştır. Sınır ve Kıyı ticaretini
düzenlenmesine ilişkin 1 Eylül 1993 tarih ve 21685 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı esas alınarak, kimlerin kıyı ticareti yapacağı izin belgesi ve ithalat ihracat işlerine ait sınırlar değer olarak belirlenmiştir. Ayrıca, konu ile ilgilenen lrnruluşlar değerlendirme komisyonlan ve bu komisyonların teşkil esaslan belirlenmiştir. Yeminli Mali Müşavirlerce yapılacak inceleme ve değerlendirmelerde, işlemlerde bu uygulamalara uyulup
uyulmadığının tespiti bakırnından gerekli olan oranlar ve tam istisna tutulan hususlar ile tarh edilen veya tahakkuk edilen vergilerin yatırılıp yatınlmadığının tevsik edilmesinde istenilecek belgelerin hangi kurumca
hazırlanmış olmasının gerekeceği ortaya çıkmaktadır. Sınır ve Kıyı ticareti kapsamında özellik arzeden durumlardan biri de, vergilendirmenin yanısıra bu ticaret kapsamında yer alan iş alanlannın duyurulması ve müteşebbislere sunulmasıdır. Sınır ticareti kapsamında yapılan ithalatın CIF, İhracatın ise FOB olarak dikkate alınması gerekir.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.