Bu çalışma, Türkiye’de yaygın bir yan hak olan
şirket aracı tahsisinin vergi hukuku, sosyal güvenlik
hukuku ve iş hukuku boyutlarıyla mevcut
durumunu analiz etmeyi, uluslararası uygulamalarla
(ABD, Almanya) karşılaştırmayı ve mevcut
“emsal bedel” ilkesine dayalı sistemin yarattığı
belirsizlikleri, karmaşıklığı ve özellikle enflasyonist
ortamdaki uygulama zorluklarını ortaya
koymayı amaçlamaktadır. Analizler, Türkiye’deki
uygulamanın standart yöntemlerden yoksunluğunun
öngörülebilirliği azalttığını, idari yükü
artırdığını ve hukuki uyuşmazlıklara yol açtığını
göstermektedir. Ayrıca, menfaatin İş Kanunu
kapsamında ücretin bir parçası sayılması ve kıdem
tazminatına etkisindeki değerleme sorunları
da vurgulanmaktadır. Bu sorunlara çözüm olarak,
çalışmada Almanya’da uygulanan ve aracın
liste fiyatına dayalı yüzdesel bir hesaplama içeren
modelin Türkiye koşullarına uyarlanarak benimsenmesi önerilmektedir. Bu modelin basitlik,
öngörülebilirlik, idari kolaylık ve vergi/prim uyumunun
artırılması gibi potansiyel faydaları tartışılmaktadır.
Sonuç olarak, mevcut sistemdeki
belirsizliklerin giderilmesi için standart bir yönteme
geçilmesinin gerekliliği savunulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Şirket Aracı, Ayni Menfaat,
Emsal Bedel, Vergilendirme, Ücret.
JEL Sınıflandırma Kodları: H55, J32, H20.
Abonelik veya Satın Alma Gerekiyor!
Bu makalenin devamını okuyabilmek için giriş yapmanız, satın almanız veya abone olmanız gerekmektedir.