Bu çalışma, Türkiye’de yaygın bir yan hak olan şirket aracı tahsisinin vergi hukuku, sosyal güvenlik hukuku ve iş hukuku boyutlarıyla mevcut durumunu analiz etmeyi, uluslararası uygulamalarla (ABD, Almanya) karşılaştırmayı ve mevcut “emsal bedel” ilkesine dayalı sistemin yarattığı belirsizlikleri, karmaşıklığı ve özellikle enflasyonist ortamdaki uygulama zorluklarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Analizler, Türkiye’deki uygulamanın standart yöntemlerden yoksunluğunun öngörülebilirliği azalttığını, idari yükü artırdığını ve hukuki uyuşmazlıklara yol açtığını göstermektedir. Ayrıca, menfaatin İş Kanunu kapsamında ücretin bir parçası sayılması ve kıdem tazminatına etkisindeki değerleme sorunları da vurgulanmaktadır. Bu sorunlara çözüm olarak, çalışmada Almanya’da uygulanan ve aracın liste fiyatına dayalı yüzdesel bir hesaplama içeren modelin Türkiye koşullarına uyarlanarak benimsenmesi önerilmektedir. Bu modelin basitlik, öngörülebilirlik, idari kolaylık ve vergi/prim uyumunun artırılması gibi potansiyel faydaları tartışılmaktadır. Sonuç olarak, mevcut sistemdeki belirsizliklerin giderilmesi için standart bir yönteme geçilmesinin gerekliliği savunulmaktadır. Anahtar Kelimeler: Şirket Aracı, Ayni Menfaat, Emsal Bedel, Vergilendirme, Ücret. JEL Sınıflandırma Kodları: H55, J32, H20.

Abonelik veya Satın Alma Gerekiyor!

Bu makalenin devamını okuyabilmek için giriş yapmanız, satın almanız veya abone olmanız gerekmektedir.