6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun m.48/A’da, vergiye uyumlu mükelleflerin
borçlarının tecili müessesesi düzenlenmektedir.
Bu kapsamda Cumhurbaşkanı’na, tecil
edilecek alacaklara gecikme zammı yerine TÜİK’in
her ay için açıkladığı Yİ-ÜFE’nin aylık değişim oranlarını
esas alarak farklı bir tutar hesaplatma yetkisi
verilmiştir. Bakanlar Kurulu kendisine verilen bu
yetkiyi 2018/11284 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile kullanmıştır. Buna göre, m.48/A kapsamında
tecil edilecek alacakların asıllarına uygulanması
gereken gecikme zamları yerine, alacağın vade
tarihinden, tecil başvuru tarihine kadar (bu tarih
hariç) geçen süre için Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
esas alınarak Yİ-ÜFE tutarı hesaplanması kararlaştırılmıştır.
Mükelleflerin lehine olarak düzenlemiş
olan bu uygulama enflasyonist bir ortamın ortaya
çıkmasıyla birlikte mükelleflerin aleyhine olan bir uygulama haline dönüşmektedir. Mükelleflerin
aleyhine oluşan bu durumun nasıl ortaya çıktığının
örneklerle açıklandığı makalemizde, enflasyonist
ortam sebebiyle dezavantajlı hale gelen bu uygulamadan
vergiye uyumlu mükelleflerin olumsuz etkilenmemesi
için, Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarına
göre hesaplama yapılmasının mükellefler açısından
seçimlik bir hale getirilmesi ve mükelleflerin
lehlerine olan seçeneği kullanmalarına izin verilmesi
önerileri getirilmektedir.
Anahtar Kelimeler: 6183 sayılı Kanun, Tecil,
Vergiye Uyumlu Mükelleflerin Borçlarının Tecili
JEL Sınıflandırma Kodları: K34, K10, H00
Abonelik veya Satın Alma Gerekiyor!
Bu makalenin devamını okuyabilmek için giriş yapmanız, satın almanız veya abone olmanız gerekmektedir.