Türkiye benzeri ülkelerde maalesef menkul kıymet borsalarının ülkenin kalkınmasına ve sürdürülebilir bir
kalkınmaya yeterince katkıda bulunduğu söylenememektedir. Bu ülkelerde borsalar spekülatif ve manipülatif
işlemlere karşı sıkı bir şekilde denetlenmeli ve küçük yatırımcı bu durumlara karşı korunarak borsalar
halk tabanına yayılmalıdır .Borsa işleyişinin temel amacı olan şirketlere y atırım yapma imkanı tanınmasının sağlıklı bir yapıya oturtulması ancak ve ancak şirketlerin sağlıklı yönetilmesi, şirket yönetim modellerinin belirlenmesi dolayısıyla yatırımcıya güven verecek bir düzenleme ile mümkün olacaktır . Şeffaflık ve hesap verilebilirlik ise bu açıdan büyük önem taşımaktadır. Bu açıdan öncelik şirket yönetimlerinin bilgilendirilmesi olmalıdır . Örneğin Filipinlerşirket yönetim kurullarının daha şeffaf ve hesapverebilir olmasını sağlamak, şirketler yatırımcılarını -
hissedarlarını- güvence altına alınabilmesini sağlamak için şirket yönetim kurullarının kurumsal yön etişim konusunda bilgilenlenmeleri için bir yasa çıkartmış, şirket yönetim kurullarının bu konuda eğitilmesini esas
almıştır . 13 Ocak 2004 Korea Times'da çıkan hir habere göre zayıf kurumsal yönetişim ilkelerinin izlenmesi
hem Kore kökenli şirketlerin hisse senetlerinin hem de Kore ulusal borsasının değer kaybına neden olduğubelirtilmiştir. Bu sebebler şirketlerin kendi kurumsal yönetişim kodlarını oluşturmaları çok gerekli temeli
oluşturmaktadır. Türkiye'de yeni bir sistem olan özel emeklilik fonlarında toplanması düşünülen 15 milyar doların başlangıçta %6'lık bir oranının borsada kurumsal yönetim ilkelerine uyan, sosyal çevresine karşı sorumluluklarını
yerine getiren şirketlerde değerlendir i lmesi, sürdürülebilir bir ekonomi için önemli bir motivasyon sağlayacaktır (Göcenoğlu, 2006: 2). Bu açıdan Türkiye'deki yasal alt yapı incelendiğinde ciddi bir sorunla karşılaşı l mamaktadır. Meclis alt komisyonunda bekleyen Türk Ticaret Kanunu Yasa Tasarısı eğer yasalaşırsa yasal eksikliklerin de büyük ölçüde giderileceği söylenebilmektedir. Sermaye Piyasası Kurulu bu konuda gerekli çalışmaları
yapmaktadır ancak bu kurulun da firmalar üzerindeki etkinliği ve yaptırımı yasal olarak arttırılmalıdır. Şirketlerin kurumsal yönetimi uygulamalarını teşvik etmek için iMKB'de bir Kurumsal Yönetim Endeksi eğer 5 işletme bu endekse girmek için başvurduğu takdirde açılacaktır ancak şu ana kadar başvuran işletme sayısı sadece 2'dir. işletmeleri bu endekse çekmek için teşvikler arttırılmalıdır.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.