Reklamasyon kavramına ilişkin olarak vergi mevzuatında herhangi bir tanımlama yoktur. Genel kabul gören tariflere göre reklamasyon, bir malın satılmasından sonra o malın istenen niteliklere uygun olmaması, malın zamanında alıcıya ulaşamaması nedeniyle alıcıda maddi kayıp oluşması ve benzeri nedenlerle alıcının satıcıdan kaybının telafisi için talep ettiği bedel olarak tanımlanabilir.1 Reklamasyon, satışa konu malın veya ifa edilen hizmetin istenilen kalitede olmaması veya kusurlu olması nedeniyle ortaya çıkan bir uygulamadır. Diğer bir ifade ile reklamasyon, satılan bir malın kalitesindeki bozukluktan dolayı karşı firmanın (alıcının) malı iade etmeyerek
telafi edici bir fatura kesmesidir. Bir diğer tanıma göre reklamasyon, satılan malların istenilen kalitede olmadığının anlaşılması halinde, bedel alınmaksızın yenisiyle değiştirilmesidir. Özellikle yurt dışına yapılan satışlarda, malın iadesi ve yerine yenisinin verilmesi ekonomik olmadığı için, bozuk mallar geri alınmaksızın yerine bedelsiz olarak başka mallar gönderilebilmektedir. Çoğu zaman yabancı firmalar, başka malların gönderilmesini de tercih etmeyerek, evsafa uygun olmayan mallar için eksik ödeme yapmakta veya yaptıkları ödemenin bir kısmını geri istemektedirler. Günümüzde reklamasyon uygulamasına özellikle tekstil sektöründe rastlanmaktadır. Reklamas- yonun en önemli özelliği, istenilen kalitede olmayan malın iadesinin her zaman için mümkün ve ekonomik olmaması nedeniyle malın bedelinde yapılan bir indirim olmasıdır. Bu durumda reklamasyon uygulamasında malın iade edilmesi söz konusu değildir.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.