Toplumu meydana getiren bireylerin suç olduğunu bildikleri fiiller karşısındaki duyarlılıkları ve tepkileri
farkl ı dır. Kimi birey tanık olduğu "suçu" resmi kurumlara haber vermeyi seçerken, kimi birey tanıklığını
gizleme yolunu seçmektedir. Resmi kurumlara haber vermeye yönelen bireyler (muhbir) çoğu kez ne şekilde
hareket edeceklerini ve bu davranışlarının tam olarak ne sonuç doğuracağını bilmemektedir. Diğer bir
anlatımla ihbar müessesine ilişkin yasal düzenlemelerden habersizdirler. Anayasan ı n "Dilekçe hakkı " başlıklı
74. maddesinde; "Vatandaşlar, kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikayetleri hakkında , yetkili makamlara
ve TBMM'ne yazı ile başvurma hakkına sahiptir. Kendileriyle ilgili başvuruları n sonucu, dilekçe sahiplerine yaz ı ile bildirilir. Bu hakkın kullanılma biçimi kanunla düzenlenir." hükmü yer alır.
Anayasanın bu hükmü ile çıkarılan 3071 sayı lı "Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun" ile vatandaşları
n birbirleriyle ve kamu ile ilgili dilek ve şikayetleri hakkında TBMM ve yetkili makamlara yazı ile başvuruda bulunma haklarını ne şekilde kullanabilecekleri belirtilmiştir. Bu yazıda , dilekçe hakkının kul!anılması, ihbar ikramiyesi, ihbara dayalı vergi incelemesi ve Maliye Bakanlığının bu konudaki uygulamaları birlikte ele alınarak sonuca ulaşılacaktır.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.