Kamu harcamalarının yıllar itibari ile artışı ancak kamu gelirlerinin aynı artış hızını yakalayamaması dolayısı
ile oluşan yüksek orani ı kamu kesimi borçlanma gereği ve bunun ekonomimize etkisi sıcaklığını hiç kaybetmeyen tartışma konusu olarak yıllardır gündemimizdedir. Bu bağlamda ülkemizde uygulanan
ve geçmiş yıllarda da uygulanmış tüm istikrar programlarının en önemli ayağını kamu mali disiplini oluşturmaktadır. Uygulanan istikrar politikaları bir yandan kamu gelirlerini arttırmaya çalışırken bir yandan
da tasarruf tedbirleri ile kamu harcamalarını görmektedir. kısmayı ön istikrar politikalarının kamu maliyesini
ilgilendiren kısmı konsolide bütçe üzerinde şekillenmekte ve rakamlara dönüşmektedir. Bilindiği üzere kamunun ekonomideki ağırlığını sadece konsolide bütçe yansıtmamaktadır. Ülkemizin mali sisteminde genel bütçeye girmemekle birlikte kamu kesimine dahil olan; KIT'Ier, Mahalli ldareler, Fonlar, Sosyal Güvenlik Kuruluşları , Döner
Sermayeli kuruluşlar da kamu maliyesinin önemli birer parçasını oluşturmaktadır . Ancak yıllar itibari ile incelendiğinde kamu kesimi gelir-gider farkının art ı şına dolayısı ile de kamu kesimi borçlanma gereğinin artışına en fazla katkıyı konsolide bütçenin yaptığı görülmektedir. Bu çalışmada genel bütçenin harcama kalemleri ve gelir k.alemleri açısından yıllar itibari ile gösterdiği değişim ile bu değişimin mali ve ekonomik yapı üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.