1980'Ierde başlayan ihracata yönelik kalkınma modeli çerçevesinde ihracat ve ihracatçılara bugüne kadar ekonomik ve finansal olmak üzere değişik türdeavantajlar sunulmuştur. ihracata sağlanan teşvik araçları, uzun vadede kaynakların dış ticarete 'yönelik sanayi dalIarına aktarıldığını göstermektedir. Kısa vadede ise döviz girişi sağlamak suretiyle yani paranın nominal etkisi ile ihracatın artırılmas ı amaçlanmaktadır. Kısa vadede ihracat ı n artırılması amacıyla ihracatçıya ulaşan destekler; ihracat teşvik düzenlemeleri içinde ih racatçıla ra eğitim, istihdam, ofis mağaza açma, fuarlara katı lı m, araşt ı rma geliştirme, çevre koruma, patent, faydalı model ve
endüstriyel tasarım tescili, marka tanıtım, tarımsal ürünlerde ihracat iadesi gibi özellik l i konu larda sağlanan parasal yardım l ar şeklinde olmaktadır . Ayrıca Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme idaresi Başkanlığınca (KOSGEB) ihracat Çevre Maliyetleri1 ve Marka2 konusunda desteklenmekte olup, bu yazımızda yukarıda yapılan sınıflandırma çerçevesinde uygulamaya dönük 24.05 2006 tarih ve 26177 Say ı lı Resmi
Gazete'de yayımlanan 2006/3 no.lu Tebliğ'le ihracata Yönelik Devlet Yardımları Kapsamı n da Çevre Maliyetlerin in Desteklenmesi ve 24.05.2006 tarih ve 26177 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2006/4 sayılı Tebliğ'le Tü rk Ürünlerinin Yurtdışında Markalaşması ve Türk Malı imajının Yerleşmesine Yönel ik Faa liyetlerin Desteklenmesi konusunda yapılan değişiklikler sonucunda ihracata ve ihracatçılara sağla n an yardımiara yer vermeye çalışılacaktır.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.