Günümüz teşebbüslerinde faaliyetleri etkileyen en önemli unsurlar; maliyet fiyatı ve satış fiyatının belirlenmesi ile sürekli bir ödeme gücüne sahip olunmasıdır. Özellikle mamul/mamullerin satışı, mamul/mamullerin faydasını tüketecek olanların satınalma gücünden daha yüksek olmayan bir fiyatla satışa sunulmasına ve arzulanan kaliteyi taşımasına bağlıdır. Mamulun faydasının tüketilmesi ise bedelinin ödenmesiyle olacaktır. Ödemenin peşin, kredili, çek ya da senet karşılığı yapılmasına bağlı olarak bazı giderlerin ortaya çıkması ya da belirli indirimlerin yapılması söz konusu olacak ve satış fiyatı yükselecek ya· da azalacaktır. Satış fiyatının bu şekilde belirlenmesi ise yönetimin alacağı kararlara bağlı olarak ortaya çıkacaktır. Ayrıca maliyet fiyatı sağlıklı olmadığı
sürece satış fiyatının indirilmesi ya da yükseltilmesi satış hacmini etkileyecek, bu ise teşebbüsün elde edeceği gelirleri ve buna bağlı olarak da ödenecek vergileri, dağıtılacak kar paylarını azaltacak ya da çoğaltacaktır. Şu halde yönetimin birincil amacı maliyet fiyatını ve maliyet fiyatını oluşturan unsurları gerçekçi ve sağlıklı bir düzen içinde belirlemek ve bağlı olarak satış fiyatını saptamak olacaktır. lkincil amacı ise, kaynakların optimal bileşimda olmasını · sağlamak ve süreklilik kazandırmak olacaktır. Bu amaçlara ulaşılması ise klasik maliyet unsurlarının yanısıra finansman ve yönetim giderlerinin mamul maliyetlerinin hesaplanmasında dikkate alınmasına bağlıdır.
Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.