Teklif ettiğimiz sistem ile birden çok amaç gerçekleşmiş olacaktır. Esas olan herkesin, tüm vatandaşların vergi kapsamına alınması , gücü oranında vergisini vermesidir. Gücü olmayanların da, kayıt altına alınmasıdır. Ücretiiierin vergileri kaynakta kesilmekte olup sorun yoktur. Buradaki sorun, kayıtdışı istihdam sorunudur. Sistem dolayısıyla her çalışan iade alabilecektir. Çalıştığı kayıtlı olmayan kişi , iade alamayacaktır.Bu sebeple, kişiler,% 1O' u alabilmek için kayıtdışı kalmak istemeyecekler, işverenlerini , kendi lerini kaydettirip ettirmedikleri hususunda takip edeceklerdir. Böylece sistemin, kayıtdışı istihdamın önlenmesinde yararı olacağını düşünmekteyiz . Vergisi kaynakta kesilen ücretiiierin vergi yükü, iade ile ücrette adalet sa ğ lanması yolunda bir adım atılacak, ücretiiierin gelir durumlarının iyileştirilmesi sağlanacaktır . Tüm vatandaşlar, ya iade hakkı sahibi veya beyana tabi mükellef ş eklinde ayrılmak suretiyle hepsinin, ya belge veren veya belge sebebiyle iade alan sıfatıyla kayıt altına alınması mümkün olabilecektir. Belgelerin bilgisayar ortamında eşleştirilmesi yapılarak naylon fatura ve fişler, mükerrer verilen harcama belgeleri kısa zaman içinde belirlenebilecek, gerekli takibatsüratle yapılabilecektir . işiler verdikleri belgelerle, ne kadar gelir sahibi olduklarını da ortaya koymuş olacaklar, kayıtdışı gelirler de belirlenmiş olabilecektir. Bu husus, fişlere de, harcama sahibinin kimlik numarasının girilmesi suretiyle sağlanabilir. Bu uygulamanın diğer bir olumlu fonksiyonu, beyana tabi vergi mükellefi olmayan, vergi iadesi için de başvurmayan kişilerin, T.C. kimlik numaraları taranmak suretiyle sosyal güvenlik şems i yesi altına alınmaları gereken kişiler olarak belirlenmesi sağlanabilecektir . Kayıtlar, elektronik ortamda alındığı için, bu konu ile ilgilenecek çok sayıda görevJiye ihtiyaç olmayacak, devlete ek külfet getirmeyecektir.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.