5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu yeni mali yönetim ve kontrol sisteminin gereği olarak kamu ,dareleri bünyesinde iç denetim faaliyetinin/fonksiyonunun kurulmasını ve ifa edilmesini öngörmektedir. iç denetim, Kanunda mali yönetim ve kontrol sisteminin/iç kontrol sisteminin bir unsuru olarak tanımlanmıştır. 5018 sayılı Kanunun amacını belirleyen l inci maddesinde yer alan "kalkınma planları ve programlarda yer alan politika ve hedefler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak" amacına ulaşılması etkin işleyen bir iç kontrol sisteminin varlığını gerektirmektedir. Diğer yandan, iç kontrol sisteminin etkin bir şekilde işletilmesi bu sistemin bir unsuru olarak tanımlanan/ konumlandırılan iç denetime bağlıdır. Çünkü Kanun gereği iç denetim fonksiyonu/faaliyeti kamu idarelerinin yönetim ve kontrol yapıları ile yönetim ve kontrol süreçlerinin etkinliğini değerlendirmek ve geliştirmek yönünde ifa edilecektir. 5018 sayılı Kanunda iç denetimin, iç denetçiler tarafından yapılacağı öngörülmüştür. iç denetçilerin nitelikleri ve atanmasına ilişkin usul ve esaslar, iç denetçilerin görevleri ile kamu idarelerinin iç denetim sistemlerini izlemek, bağımsız ve tarafsız bir organ olarak hizmet vermek üzere kurulması öngörülen iç Denetim Koordinasyon Kurulunun (iD KK) kuruluş ve görevleri 5018 sayılı Kanunla düzenlenmiştir. 1 Kanun gereği iç denetçilerin iDKK koordinatörlüğünde, Maliye Bakanlığınca iç denetim eğitimine tôbi tutulu·p bu eğitimi başarıyla tamamlayan sertifikalı adaylar arasından atanması gerekmektedir. Ancak, yeni mali yönetim ve kontrol sisteminde iç denetime geçiş sürecinde Kanunda (geçici md. 5) belirtilen denetim elemanlarının iç denetçi kadrolarına atanabilecekleri öngörülmüştür. Bu itibarla, 5018 sayılı Kanunun geçici 5 inci maddesinde sayılan denetim elemanları 31. 12.2007 tarihine kadar iç denetçi olarak atanabileceklerdir.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.