MAKALELER

KURUM KAZANCININ TESPİTİ, BEYANI VE UYGULAMA ÖRNEĞİ

Hakan DEĞİRMENCİ*- Fikret ERDEM**
* Vergi Müfettişi, Hazine ve Maliye Bakanlığı-** Gelir
Uzmanı, Hazine ve Maliye Bakanlığı, SMMM
2025 / 4

Kurumlar vergisi matrahının tespiti ve beyanı aşamasında güncel vergi mevzuatı hükümleri çerçevesinde mükelleflerce dikkat edilmesi gereken önemli konular ele alınmıştır. Bu kapsamda kazancın tespitinde indirimi kabul edilmeyen giderler, mükelleflerce beyanname üzerinden indirim konusu yapılabilecek uns...

SELEKTİF VERGİLEME VE ÖZEL TÜKETİM VERGİLERİNDE ORAN FARKLILAŞTIRMASI

Coşkun Can AKTAN*- Ferhat BATMAZ**
* Prof. Dr., Dokuz Eylül Üniversitesi, İİBF-** Vergi
Müfettişi, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Deu, Sbe
2025 / 4

“Tüketim vergileri açısından standart tek bir oran mı, yoksa mal ve hizmetlerin türlerine, özelliklerine ve esnekliklerine göre farklılaştırılmış bir oran mı uygulanmalıdır?” sorusu henüz maliyecilerin üzerinde uzlaşarak cevap bulabildiği bir soru değildir. Genel vergileme ve bunun zıddı olan selektif v...

SAHTE BELGE DÜZENLEMENİN ÖNLENMESİNDE VUK 160/A’NIN ÖNEMİ

Serkan KURT*
* Vergi Başmüfettişi, E. Daire Başkanı, Hazine ve Maliye
Bakanlığı
2025 / 4

Hazine ve Maliye Bakanlığı vergisel kayıp ve kaçağının önlenmesi amacıyla yeni yasal düzenlemeleri hayata geçirmektedir. Bu düzenlemelerden biri olan Vergi Usul Kanunu’nun 160/A maddesi ile mükelleflerin aktif büyüklüğü ve öz sermaye tutarı, ödenen vergi tutarları, çalıştırdığı işçi sayısı, vergisel öde...

VERGİ UYUŞMAZLIKLARININ ÇÖZÜMÜNDE UZLAŞMA KURUMUNUN OYUN TEORİSİ ANALİZİ İLE DEĞERLENDİRİLMESİ

İskender Emrah KARAKAŞ* Selda AYDIN**
* Arş. Gör. Dr., Van Yüzüncü Yıl Üni., İİBF, **Prof.
Dr., Ankara Hacı Bayram Veli Üni.
2025 / 4

İnsan ilişkilerinde hemen her alanda ortaya çıkabilen uyuşmazlıklar vergilendirme alanında da mükellef ve vergi idaresi arasında çıkabilmektedir. Vergi uyuşmazlıkları yargı yoluyla çözülebileceği gibi barışçıl (idari) yöntemlerle de çözülebilmektedir. Vergi uyuşmazlıklarının idari çözüm yöntemlerinden o...

TÜRK VERGİ SİSTEMİNDE SERVET VERGİLERİNİN TARİHSEL SÜRECİ VE ÖNEMİ

Ahmet AK*- Ali Rıza TİBET**
* Prof.Dr.,Ankara Hacı Bayram Veli Üni.,İİBF,Maliye-**Doktora
Öğrencisi, Ankara Hacı Bayram Veli Üni
2025 / 4

Türk Vergi Sistemi içerisinde yer alan vergiler, gelir üzerinden alınan vergiler, harcamalar üzerinden alınan vergiler ve servet üzerinden alınan vergiler olmak üzere üç grupta sınıflandırılmaktadır. Servet üzerinden alınan vergilerin kapsamına, Emlak Vergisi, Değerli Konut Vergisi, Veraset ve İntikal V...

KARBON VERGİSİNİN ETKİLERİ VE TÜRKİYE’DE UYGULANABİLİRLİĞİNE YÖNELİK ÖNERİLER

Ebru KABATAŞ*- Mahmure EŞGÜNOĞLU BULMUŞ**
* Bilim Uzmanı- ** Dr. Öğr. Üyesi, Sivas Cumhuriyet
Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fak.
2025 / 4

Çevre kirliliğinin toplum refahı üzerindeki etkileri, küresel ölçekte önemli bir endişe kaynağı haline gelmiştir. Karbon emisyonları, fosil yakıtların yakılması ve endüstriyel üretim gibi insan faaliyetleri sonucunda atmosfere salınan sera gazları, iklim değişikliğine yol açarak ekolojik ve ekonomik sür...

GELİŞMİŞ ÜLKE ÖRNEKLERİNDE ÜCRET GELİRİNİN VERGİLENDİRİLMESİ: UYGULAMADA ÖDEME GÜCÜNÜN TESPİTİ

Gül KAYALIDERE*- Funda KARAKOYUN**- Aslıhan KÜDEN**
*Prof.Dr.,Manisa Celal Bayar Üni.,**Doç.Dr.,Dokuz Eylül
Üni.,***Dr.,ABL technic Turkey Metal YüzeyAŞ
2025 / 4

Toplumun çoğunluğunu oluşturan ücret geliri elde eden mükelleflerin gelir kaynakları genellikle yalnızca emek olmakta ve zaman içinde de bu kaynak yıpranmaktadır. Bu nedenle diğer gelir unsurları karşısında ücret geliri elde eden mükellefler lehine ayrıcalıklı uygulamalar vergilemede adaletin sağlaması ...

DİJİTAL OYUN TABANLI ÖĞRENME: VERGİ OKURYAZARLIĞINI GELİŞTİRMEYE YÖNELİK YENİ BİR YAKLAŞIM

Ercan YELMAN*
* Dr., Düzce Üniversitesi, Akçakoca Meslek Yüksekokulu,
Büro ve Sekreterlik Bölümü
2025 / 4

Bu çalışma, dijital oyun tabanlı öğrenme (DGBL) yöntemlerinin vergi okuryazarlığını artırmadaki potansiyelini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Vergilerin zamanında toplanması için bireylerin vergi bilincine ve okuryazarlığına sahip olması gerektiği gerçeğinden hareketle, eğitimde yenilikçi yaklaşımların ...