23.02.2006 tarihi ve 26089 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren 356 Sıra No'lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ' nin B Bölümünde "icra Dairelerince Alacaklı Taraf Avukatına Ödenmesine Karar Verilen Vekalet Ücretlerinin Belgelendirilmesi" başlığı altında, icra daireleri tarafından borçlulardan tahsil edilerek avukatlara ödenen yasal vekalet ücretlerinin ne şekilde belgelendirileceği konusu , Vergi Usul Kanunu'nun Mükerrer 257'nci maddesinin Maliye Bakanlığı'na verdiği yetkiye dayanılarak açıklığa kavuşturulmaktadır. Söz konusu tebliğin iptali ve yürütmes inin durdurulmas; talepli olarak Ankara ve istanbul Barolarınca Danıştay nezdinde davalar açılmış bulunmaktadır. Söz konusu dava dilekçeterinde tebliğe yönelik öne sürülen başlıca iptal gerekçesi, borçludan alınarak alacaklı vekilineverilen yasa l vekalet ücretinin katma değer vergisine tabi olmadığıdır . Bu iddianın dayanağı olarak da karşı taraftan alınan vekalet ücretinin bir hizmet karşılığı alınmadığı, aksine bu ücretin bir medeni ceza ve yargılama gideri olduğu belirtilmekte ve bu tebliğ ile bu ücretin hukuka aykırı olarak katma değer vergisine tabi kılındığı iddia edilmektedir. Yazımızın aşağıdaki bölümlerinde konuya ilişkin yasal düzenlemeler, örnek yargı kararları ve kişisel gö rüşlerimiz ortaya konulmuştur.
İzleyicilerden sinema salonlarına girişte düzenlenen belgeler konusunda zaman zaman şikayetler gelmektedir. Bu şikayetler genellikle, girişte ödenen bedel karşılığı belge düzenlenmediği ya da girişte ödenen bedel ile verilen giriş bileti üzerinde yazan bedelin birbirinden farklı olduğu yönündedir. Sinema salonu işletmecileri ise, bastırdıkları giriş biletlerini eğlence vergisine esas olmak üzere belediyelere damgalattırdıklarını, günlük hasılatlarını günlük hesap icmalleri üzerinden yasal defterlerine eksiksiz kayıt ettiklerini, sinema giriş bedellerinin değişmesi nedeniyle ellerinde kalan eski bedelli biletleri üzerlerine yeni bedeli belirtir kaşe vurmak suretiyle kullandıklarını, bu durumun şikayet konusu olduğunu ve günlük hası latlarını gizlemediklerini vurgulamaktadırlar. Uygulamada günlük hasılatların yasal defterlere kaydında, satılan giriş biletlerinin tek tek esas alınmayarak, günlük icmaller üzerinden topluca hasılat kaydı yapılması ve belge saklama ve ibraz mecburiyetinin yerine getirilmesinde, satılan giriş biletlerinin dipkoçanlarının muhafaza edilmemesi, iç ve dış kontrol açısından olumsuzluk olarak değerlendirilmektedir.