VergiRaporu Yazar Fotoğrafı

Vergi Denetmeni

Yasin BİLEN





  • VERGi SUÇ VE CEZALARI

    12.12.2016 11:12

    Vergi kaçırma eğilimlerine karşı öngörülen vergi cezalarının temel amacı, devlete gelir sağlamak değil, vergi kanuniarına aykırı davranışlar üzerinde caydırıcı etki yaparak, vergi gelirlerini zamanında toplayabilmektir. Çalışmarnın konusunu, Türkiye Vergi kaçırma eğilimlerine karşı öngörülen vergi cezalarının temel amacı, devlete gelir sağlamak değil, vergi kanuniarına aykırı davranışlar üzerinde caydırıcı etki yaparak, vergi gelirlerini zamanında toplayabilmektir. Çalışmarnın konusunu, TürkiyeVergi kaçırma eğilimlerine karşı öngörülen vergi cezalarının temel amacı, devlete gelir sağlamak değil, vergi kanuniarına aykırı davranışlar üzerinde caydırıcı etki yaparak, vergi gelirlerini zamanında toplayabilmektir. Çalışmanın konusunu, Türkiye açısından belirtilen bu vergi suçları ve cezaları oluşturmaktadır. Kanunun suç saydığı eylemler için öngörülen yaptırımlar yani cezalar ilke olarak Türk Ceza Kanununda yer almakla birlikte, vergi kanunlarının suç saydığı fiiller için belirlenen cezalar 213 sayılı Vergi Usul Kanununda yerini almıştır. Çalışmam içerisinde yer alan vergi suçları ve cezaları da, anılan Kanun'un 4'ncü kitabında yer alan vergi suçları ve cezaları ile sınırlıdır. Vergi kanuniarına aykırı hareket edenleri cezalandırma amacı güden vergi cezaları, vergilernede basitlik adı altında sürekli olarak yapılan Türk Vergi Kanununundaki değişikliklerden nasibini almaktadır. Çalışmamda , belirtilen bu değişiklikler sonucu oluşan karmaşıklıklar basit ve sade bir üslupla çözümlenmeye çalışılacak. ayrıca pratik sonuca ulaşan tablolara ve bazı karşılaştırmalara yer verilecektir.

  • 20.04.1994 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan, radyo ve televizyon yayınlarının düzenlenmesini ve bu alanı düzenieyecek Radyo ve Televizyon Üst Kuru lunun kurulmasını sağlayan 3984 Say ıl ı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yay ı nları Hakk ı nda Kanun' la devlet teke li kaldırılarak , her türlü teknik, usul ve araç larla ve her ne isim a l tında olursa olsun elektromanyetik dalga ve diğer yollarla yurt içinde ve dışında yapılan radyo ve televizyon yayın ları ile ilgili i l etişim alanı geniş l etilmiş ve kapsamı belirlenmiştir . 1994 yılında iletişim alanının yen iden düzenlenmesi sonucu Radyo ve Televizyon Yüksek Kurulunun yerine yetki ve sorum l u l uk l arı genişletilmiş, özerk ve tarafs ı z bir kamu tüzel k i şi l iği nite l iğinde Radyo ve Televizyon Üst Kuru lu (Bundan sonra Üst Kurul olarak ifade edi lecekti r.) kurul muştur. Üst Kurul, TBMM tarafından seçilen 9 üyeden o l uşur. Üst Kurul üyelerinin görev süresi altı y ı ld ı r. Üst Kuru l üyeleri, kendi ara l arından bir başkan ve bir başkan vekili seçer. Başkan lı k süresi iki yı l dır. Üst Kurulun görev ve yetki leri 4756 say ıl ı Yasayla değiş i k 3984 sayılı Kanunun 8' nci maddesinde bel irlenmiştir. 3984 Sayılı "Radyo ve Telev i zyo nl a r ın Kuru l uş ve Yay ı n l arı Hakkında Kanun" ve bu Kanunun bazı maddelerini değiştiren 4756 sayı l ı Kanun 21 .05 .2002 tarihinde yürür l üğe girmiştir . Yeni düzenlemeler, teknolojik ge l işme l eri, Avrupa Birliği norm l arını içermektedir. Üst kuru l kararları idari ya rgın ı n denetimine açıkt ı r . 3984 sayı l ı Kanunun 12' nci maddesi ile 18.05.2003 tarih ve 25112 sayılı Resmi Gazete'de yay ı nlanan Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Bütçe, Muhasebe ve idari iş l er Yönetmel i ği'nin 3'üncü maddesinde Üst Kuru lun gelirleri say ı lmıştır. Kanunun 12-b ve Yönetme l iğin 3-b maddesine göre "özel radyo ve televizyon kuru l uş l arının yı llı k brüt reklam gelirlerinden% 5 oranında ayrılacak paylar"Üst Kuru lun gelirleri aras ı ndad ı r. (Kanunun geçici 7' nci maddesine göre kesi lecek pay i lk üç y ıl için% 4 olmuştur.)Üst Kurulun gelirleri arasında sayılan , özel radyo ve televizyon kuruluşlarınca elde edilen brüt reklam gelirlerinden kesilecek payların beyan edilmesi, ödenmesi, denetlenmesi, muhasebe kaydı ve diğer bazı özellikli durumlar yazım ı zın konusunu oluşturmaktadır.