[8] Ömer Faruk TEKİN, a.g.e. s.43
2- BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNDE FİNANSAL PERFORMANS KAVRAMI ve TEMEL ARAÇLAR
Büyükşehir belediyeleri tabi oldukları mevzuat kapsamında birçok faaliyet alanında kamu hizmeti yürütmektedir. Bu hizmetlerin etkin şekilde yürütülmesi de sürdürülebilir bir finansal yapı ile mümkün olacaktır.[1] 2014 yılında çıkarılan 6360 sayılı yasa ile büyükşehir statüsünün sağlanmasında esas alınan nüfus kriteri illerin büyükşehir olma isteklerini artırmaktadır. Büyükşehir statüsünde görev ve sorumlulukların artmasına paralel olarak gelirlerin artacağı beklentisi büyükşehir belediyesi olma arzusunu artırmaktadır. Finansal performans göstergeleri ihtiyaca ve talebe bağlı olarak değişebilmektedir. Bu manada çok farklı finansal analiz rasyoları kullanılmaktadır.
Türkiye’de özellikle kamu idarelerinin finansal ve yönetsel performanslarına ilişkin en temel kanun 5018 sayılı kanundur. Özellikle kurumsal yönetim, iç denetim, iç kontrol gibi finansal performans sonuçlarını doğrudan etkileyen kavramlar artık kamu idarelerinin de gündemine eklenmiştir. Özel kesimin karlılığına bağlı olan sürdürülebilirlik kavramı, kamu kesiminin etkinlik ve verimlilik odaklı performans analizlerini beraberinde getirmiştir.
Kamu kaynaklarının etkin kullanımı hususu üzerinde sıkça durulan konulardan olmuştur. Bu noktada karşımıza çıkan kamu kaynaklarının finansal analizi giderek daha detaylı incelemeye alınmış ve tıpkı özel kesimin kullandığı “performans” kavramı çokça irdelenmeye başlamıştır. Bir kurumun finansal performansına ise finansal tablolar aracılığıyla ulaşılabilmektedir; çünkü finansal tablolar işletme tarafından belirli bir süre boyunca gerçekleştirilen faaliyetleri yansıtmaktadır[2]
Finansal tablolar, finansal performansın tespiti konusunda başvurulabilecek en temel veri kaynağıdır. İlgili verilerin doğru şekilde ilişkilendirilmesi ve analiz edilmesi, finansal performansın isabetli şekilde yorumlanıp, buna bağlı kararlar alınabilmesi açısından önemli aşamalardandır. Finansal performans işletmenin adeta bir karnesi niteliğindedir. Karar alma süreçlerinde bu finansal tablolar büyük ölçüde en güvenilir kaynaklar durumundadır[3]
Çalışma özelinde finansal performans gösterge araçlarından likidite oranları rasyoları esas alınmakla birlikte, literatürde kabul edilen temel rasyolar şu şekildedir;[4]
Likidite oranları
|
Cari oran=Dönen varlıklar/Kısa vadeli yabancı kaynaklar (KVYK)
|
Asit test oranı=(Dönen Varlıklar - Stoklar)/ KVYK
|
Nakit oranı=(Hazır değerler + Menkul kıymetler) / KVYK
|
Finansal Kaldıraç Oranı =Toplam Borç / Toplam Varlık
|
|
Kaynak yapısı oranları
|
Finansal kaldıraç oranı =Yabancı kaynaklar/Öz kaynaklar
|
KVYK/Öz kaynaklar oranı=KVYK/Öz kaynaklar
|
Finansal borçlar/Öz sermaye oranı=Finansal borçlar/Öz sermaye
|
Faiz karşılama oranı= Faiz ve vergi öncesi kar/Faiz giderleri
|
Nakdin borcu karşılama oranı=Faaliyetlerden üretilen nakit/Toplam borçlar
|
|
Karlılık oranları
|
Brüt kar oranı=Brüt kar/Net satışlar
|
Faaliyet karlılığı oranı=Faaliyet karı/Net satışlar
|
Vergi öncesi karlılık (VÖK) oranı=VÖK/Net satışlar
|
Net karlılık oranı=Net kar/Net satışlar
|
Net kar/Ortalama aktif toplamı
|
Öz sermaye karlılığı (ROE)=Net kar /Ortalama Öz sermaye
|
ROCE= Net kar/Banka kredileri ve Öz sermaye toplamı
|
|
Faaliyet oranları
|
Stok devir hızı=Satılan malın maliyeti (SMM)/Ortalama stoklar
|
Alacak devir hızı=Kredili satışlar/Ortalama ticari alacaklar
|
Öz sermaye devir hızı=Net satışlar/Ortalama Öz sermaye
|
Aktif devir hızı=Net satışlar/Ortalama aktif toplamı
|
3- BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ ÖZELİNDE MUKAYESELİ FİNANSAL ANALİZ
Çalışmanın bu bölümünde 6360 sayılı yasa ile 14 ilin daha büyükşehir belediyesi statüsü kazanması ile sayıları 30’a çıkan büyükşehir belediyelerinin finansal yapıları incelenmiştir. Ülke nüfusunun yaklaşık olarak yüzde 77’sinin yaşadığı büyükşehir belediyelerinin finansal yapısının sürdürülebilir olması, bu illerde yaşayan vatandaşların yararlandıkları kamu hizmetlerinin kalitesi, çeşitliliği ve sürekliliği açısından son derece önemlidir.
Çalışmada örneklem Türkiye’de ki tüm büyükşehir belediyelerini kapsamaktadır. Çalışmada büyükşehir belediyelerinin internet sitelerinde kamuoyuna açıkladıkları ve 2018 yılını kapsayan faaliyet raporları, kurumsal mali durum ve beklentiler raporu, performans programı ve stratejik planları ile Sayıştay Başkanlığı tarafından hazırlanan kamu idareleri denetim raporları ile literatürde yer alan konu ile ilgili diğer çalışmalardan yararlanılmıştır. Elde edilen veriler bütüncül bir bakış ile alınmış ve belediyelerin genel değerlendirilmeleri yapılmıştır.
Çalışmada amaçlanan bütüncül bir bakışla büyükşehir belediyelerinin finansal yapılarını analiz etmek, bütçe ve mali sürdürülebilirlikleri konusunda genel değerlendirmelerde bulunmaktır. Bu kapsamda 30 büyükşehir belediyesinin 2018 yılı finansal tablolarına ait veriler değerlendirmeye alınmıştır. Söz konusu veriler likidite oranları (Cari oran, Asit test oranı, Nakit oran, Finansal Kaldıraç Oranı) kapsamında incelenmiş ve normalizasyon edilerek analiz edilmiştir. İlgili normalizasyon değerleri (1-5) her bir rasyo özelinde çıkan sonuçlar göz önünde tutularak belirlenmiş ve farklı aralıklarda tanımlanmıştır. Sonuçlar itibariyle (1) en düşük performansı temsil ederken, (5) en yüksek performansı temsil etmektedir. 2-3-4 değerleri ise ara değerler olarak belirlenmiştir.
Cari Oran için belirlenen normalizasyon değerleri ve aralıkları;
1
|
0 - 0,28
|
2
|
0,29 - 0,52
|
3
|
0,53 - 0,69
|
4
|
0,70 - 0,93
|
5
|
0,93 +
|
Asit Test Oran için belirlenen normalizasyon değerleri ve aralıkları;
1
|
0 - 0,26
|
2
|
0,27 - 0,46
|
3
|
0,47 - 0,68
|
4
|
0,69 - 0,92
|
5
|
0,92 +
|
Nakit Oran için belirlenen normalizasyon değerleri ve aralıkları;
1
|
0 - 0,06
|
2
|
0,07 - 0,11
|
3
|
0,12 - 0,19
|
4
|
0,20 - 0,29
|
5
|
0,29 +
|
Finansal Kaldıraç Oranı için belirlenen normalizasyon değerleri ve aralıkları;
1
|
0 - 0,17
|
2
|
0,18 - 0,31
|
3
|
0,32 - 0,47
|
4
|
0,48 - 0,58
|
5
|
0,59 +
|
[1] Mehmet DAĞ ve diğerleri, Türkiye’de Büyükşehir Belediyelerinin Bütçe Sürdürülebilirliği Üzerine Bir Uygulama. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar, 2018, 65-72.
[2] Nihan CABA, Finansal Kaldıraç Ve Firma Büyüklüğünün Finansal Performans Üzerine Etkisi: BIST Sınai Endeksinde İşlem Gören İşletmeler Üzerine Bir Uygulama, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2017, 13(5), 796-811
[3] Gencay KARAKAYA ve Ahmet Oğuz KOBAN, BIST Sınai Endeksi Metal Eşya, Makine ve Gereç Yapım Sektöründe Faaliyet Gösteren Firmaların Finansal Performanslarının Mukayeseli Analizi, 2019
[4 Gencay KARAKAYA ve Ahmet Oğuz KOBAN, a.g.e. s.297
4- BULGULAR
30 büyükşehir belediyesinin 2018 yılına ait verileri aşağıdaki gibidir. Söz konusu veriler büyükşehir belediyelerinin yayınladığı finansal raporlar, Sayıştay tarafından yapılan denetimlerde elde edilen veriler baz alınarak analize tabi tutulmuştur. Büyükşehir belediyelerinin finansal analizlerinin yapıldığı temel rasyolar çerçevesinde gerekli olan tüm veriler toplanmış ve anlamlı olarak raporlanmıştır.
Likidite oranları (Cari oran, Asit test oranı, Nakit oran, Finansal Kaldıraç Oranı)’nın elde edilmesi için gerekli olan tüm veriler kullanılmış ve akabinde oluşturulan normalizasyon dereceleri marifetiyle karşılaştırılabilir, anlamlı ve tutarlı sonuçlar elde edilmiştir. Özellikle bilanço rakamlarının yüksek ve küsuratlı olması nedeniyle, yapılan analiz sonuçları virgülden sonraki iki basamak dikkate alınarak hesaplanmıştır. Hesaplamaların yapıldığı ana tabloda her bir büyükşehir belediyesinin aktif toplamı, hazır değerler toplamı, menkul kıymet toplamı, stoklar, dönen varlık toplamı, kısa ve uzun vadeli yabancı kaynakları verilmiştir. İlgili rasyolar için genel kabul edilmiş değerlendirme kriterleri ise şu şekildedir;
- Cari oran, dönen varlıklar ile kısa vadeli kaynaklar arasındaki oransal ilişkidir. Kısa vadeli borçların ödeme gücünü ölçmek ve net işletme sermayesinin yeterli olup olmadığını saptamak için kullanılır. Cari oranın 2 olması durumunda, likiditenin yeterli olduğuna dair çıkarım yapılabilir. Türkiye koşullarına göre + - %20 tolerans ile 1,60 ile 2,40 (ya da %160-%240) arasında olması kabul edilebilir sınırlardır.[1]
- Asit test oranı, dönen varlıklardan likiditesi düşük varlıklar olduğu kabul edilen stokların çıkarılması ile elde edilir. Bu oranın 1 olması, oldukça iyi bir oran olarak kabul edilmektedir Türkiye koşullarına göre %20 tolerans ile 0,80 ile 1,20 arasında olması kabul edilebilir sınırlardadır[2]
- Nakit oranı, para ve paraya çevrilmesi kolay değerlerin toplamının, kısa vadeli yabancı kaynaklar toplamına bölünmesi ile elde edilir. Bu oranın %20’nin altına düşmemesi beklenmektedir.
- Finansal Kaldıraç Oranı, borçların toplam aktiflere bölünmesiyle hesaplanır. Hesaplama sonucunda ulaşılan değer varlıkların ne kadarının borçlar ile finanse edildiğini göstermiş olur. Oranın maksimum 0,50 seviyesinde olması beklenmektedir.
Büyükşehir Belediyesi
|
Cari Oran
|
Asit-test
|
Nakit Oran
|
Finansal Kaldıraç
|
Adana Büyükşehir Belediyesi
|
0,33
|
0,32
|
0,004
|
0,93
|
Ankara Büyükşehir Belediyesi
|
1,90
|
1,74
|
0,06
|
0,17
|
Antalya Büyükşehir Belediyesi
|
0,75
|
0,69
|
0,42
|
0,43
|
Aydın Büyükşehir Belediyesi
|
0,52
|
0,51
|
0,15
|
0,28
|
Balıkesir Büyükşehir Belediyesi
|
0,38
|
0,38
|
0,07
|
0,63
|
Bursa Büyükşehir Belediyesi
|
0,47
|
0,46
|
0,01
|
0,37
|
Denizli Büyükşehir Belediyesi
|
2,43
|
2,25
|
0,37
|
0,45
|
Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi
|
0,67
|
0,46
|
0,19
|
0,10
|
Erzurum Büyükşehir Belediyesi
|
0,37
|
0,35
|
0,13
|
1,07
|
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi
|
0,62
|
0,53
|
0,28
|
0,31
|
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
|
1,56
|
1,48
|
0,34
|
0,39
|
Hatay Büyükşehir Belediyesi
|
1,48
|
1,40
|
0,28
|
0,49
|
İstanbul Büyükşehir Belediyesi
|
1,12
|
1,09
|
0,10
|
0,27
|
İzmir Büyükşehir Belediyesi
|
0,55
|
0,50
|
0,34
|
0,25
|
Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi
|
0,24
|
0,13
|
0,04
|
0,62
|
Kayseri Büyükşehir Belediyesi
|
0,21
|
0,18
|
0,06
|
0,47
|
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi
|
0,28
|
0,26
|
0,12
|
0,58
|
Konya Büyükşehir Belediyesi
|
0,69
|
0,68
|
0,11
|
0,48
|
Manisa Büyükşehir Belediyesi
|
0,18
|
0,15
|
0,07
|
0,54
|
Malatya Büyükşehir Belediyesi
|
0,59
|
0,50
|
0,08
|
0,32
|
Mersin Büyükşehir Belediyesi
|
0,56
|
0,56
|
0,11
|
2,66
|
Muğla Büyükşehir Belediyesi
|
2,29
|
1,92
|
1,63
|
0,10
|
Ordu Büyükşehir Belediyesi
|
0,19
|
0,18
|
0,12
|
0,13
|
Sakarya Büyükşehir Belediye
|
0,93
|
0,81
|
0,12
|
0,67
|
Samsun Büyükşehir Belediyesi
|
0,25
|
0,22
|
0,05
|
0,69
|
Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi
|
0,91
|
0,91
|
0,29
|
0,19
|
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi
|
0,93
|
0,86
|
0,21
|
0,28
|
Trabzon Büyükşehir Belediyesi
|
0,91
|
0,82
|
0,29
|
0,09
|
Van Büyükşehir Belediyesi
|
0,92
|
0,92
|
0,29
|
0,48
|
Mardin Büyükşehir Belediyesi
|
0,33
|
0,27
|
0,21
|
0,52
|
Tablo 3: Büyükşehir Belediyeleri Rasyo Analizleri Tablosu
Büyükşehir Belediyesi
|
Cari Oran
|
Asit-test
|
Nakit Oran
|
Finansal Kaldıraç
|
Geometrik ortalama
|
Adana Büyükşehir Belediyesi
|
2
|
2
|
1
|
1
|
0,14
|
Ankara Büyükşehir Belediyesi
|
5
|
5
|
1
|
1
|
0,43
|
Antalya Büyükşehir Belediyesi
|
4
|
4
|
5
|
3
|
0,56
|
Aydın Büyükşehir Belediyesi
|
2
|
3
|
3
|
2
|
0,33
|
Balıkesir Büyükşehir Belediyesi
|
2
|
2
|
2
|
5
|
0,28
|
Bursa Büyükşehir Belediyesi
|
2
|
2
|
1
|
3
|
0,18
|
Denizli Büyükşehir Belediyesi
|
5
|
5
|
5
|
3
|
0,98
|
Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi
|
3
|
2
|
3
|
1
|
0,27
|
Erzurum Büyükşehir Belediyesi
|
2
|
2
|
3
|
5
|
0,37
|
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi
|
3
|
3
|
4
|
2
|
0,41
|
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
|
5
|
5
|
5
|
3
|
0,74
|
Hatay Büyükşehir Belediyesi
|
5
|
5
|
4
|
4
|
0,73
|
İstanbul Büyükşehir Belediyesi
|
5
|
5
|
2
|
2
|
0,43
|
İzmir Büyükşehir Belediyesi
|
3
|
3
|
5
|
2
|
0,39
|
Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi
|
1
|
1
|
1
|
5
|
0,16
|
Kayseri Büyükşehir Belediyesi
|
1
|
1
|
1
|
3
|
0,18
|
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi
|
1
|
1
|
3
|
4
|
0,27
|
Konya Büyükşehir Belediyesi
|
3
|
3
|
3
|
4
|
0,40
|
Manisa Büyükşehir Belediyesi
|
1
|
1
|
2
|
4
|
0,18
|
Malatya Büyükşehir Belediyesi
|
3
|
3
|
2
|
3
|
0,29
|
Mersin Büyükşehir Belediyesi
|
3
|
3
|
2
|
5
|
0,55
|
Muğla Büyükşehir Belediyesi
|
5
|
5
|
5
|
1
|
0,93
|
Ordu Büyükşehir Belediyesi
|
1
|
1
|
3
|
1
|
0,15
|
Sakarya Büyükşehir Belediye
|
4
|
4
|
3
|
5
|
0,49
|
Samsun Büyükşehir Belediyesi
|
1
|
1
|
2
|
5
|
0,21
|
Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi
|
4
|
4
|
5
|
2
|
0,46
|
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi
|
4
|
4
|
4
|
2
|
0,47
|
Trabzon Büyükşehir Belediyesi
|
4
|
4
|
5
|
1
|
0,38
|
Van Büyükşehir Belediyesi
|
4
|
4
|
5
|
4
|
0,59
|
Mardin Büyükşehir Belediyesi
|
2
|
1
|
4
|
4
|
0,32
|
Tablo 4: Büyükşehir Belediyeleri Rasyo Analizleri Normalizasyon Tablosu
Tablo 5: Büyükşehir Belediyeleri Finansal Performans Analizi Nihai Sıralaması
Büyükşehir Belediyesi
|
Geometrik ortalama
|
Adana Büyükşehir Belediyesi
|
0,14
|
Ordu Büyükşehir Belediyesi
|
0,15
|
Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi
|
0,16
|
Kayseri Büyükşehir Belediyesi
|
0,18
|
Manisa Büyükşehir Belediyesi
|
0,18
|
Bursa Büyükşehir Belediyesi
|
0,18
|
Samsun Büyükşehir Belediyesi
|
0,21
|
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi
|
0,27
|
Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi
|
0,27
|
Balıkesir Büyükşehir Belediyesi
|
0,28
|
Malatya Büyükşehir Belediyesi
|
0,29
|
Mardin Büyükşehir Belediyesi
|
0,32
|
Aydın Büyükşehir Belediyesi
|
0,33
|
Erzurum Büyükşehir Belediyesi
|
0,37
|
Trabzon Büyükşehir Belediyesi
|
0,38
|
İzmir Büyükşehir Belediyesi
|
0,39
|
Konya Büyükşehir Belediyesi
|
0,4
|
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi
|
0,41
|
İstanbul Büyükşehir Belediyesi
|
0,43
|
Ankara Büyükşehir Belediyesi
|
0,43
|
Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi
|
0,46
|
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi
|
0,47
|
Sakarya Büyükşehir Belediye
|
0,49
|
Mersin Büyükşehir Belediyesi
|
0,55
|
Antalya Büyükşehir Belediyesi
|
0,56
|
Van Büyükşehir Belediyesi
|
0,59
|
Hatay Büyükşehir Belediyesi
|
0,73
|
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
|
0,74
|
Muğla Büyükşehir Belediyesi
|
0,93
|
Denizli Büyükşehir Belediyesi
|
0,98
|
SONUÇ
Finansal performans analizinin gerek özel kesim içim gerek kamu kesimi için bütüncül bir bakış açısıyla icra edilmesi gerekmektedir. Bu sayede gerçek resim ortaya çıkabilecektir. Çalışmanın temel amacı büyükşehir belediyeleri özelinde mevcut durumu ortaya koymak ve belli başlı verilerle desteklemektir. Bu aşamada finansal performans analizine ilişkin sonuçlar aktarılırken ilgili büyükşehir belediyelerinin 2018 yılı bütçe durumlarına ilişkin bilgiler de aktarılmıştır. Çalışmanın sonuçları ile birlikte düşünüldüğünde büyükşehir belediyelerinin finansal performansları şu şekilde özetlenebilir;
- Cari oranın 2 olması durumunda, likiditenin yeterli olduğuna dair çıkarım yapılabilir. Türkiye koşullarına göre + - %20 tolerans ile 1,60 ile 2,40 (ya da %160-%240) arasında olması kabul edilebilir sınırlardır. Bu sınırlar içerisinde değerlendirildiğinde sadece Ankara Büyükşehir Belediyesi, Denizli Büyükşehir Belediyesi, Muğla Büyükşehir Belediyesi’ne ait rasyoların istenen seviyede olduğu tespit edilmiştir. Geriye kalan 27 büyükşehir belediyesinin hiçbirisi bu sınırlar içerisinde yer alamamıştır. Dolayısıyla zikredilen 3 büyükşehir belediyesi dışında tüm belediyelerin kısa vadeli borçlarını ödeyebilme kapasitesine sahip olmadıkları görülmektedir. Bu nedenle de negatif işletme sermayesi ile hizmetlerini sürdürmeye çalıştığını ifade edebiliriz. Bu durum doğrudan ya da dolaylı yoldan bütçe açıklarına neden olmaktadır.
- Asit test oranı, dönen varlıklardan likiditesi düşük varlıklar olduğu kabul edilen stokların çıkarılması ile elde edilir. Bu oranın 1 olması, oldukça iyi bir oran olarak kabul edilmektedir. Türkiye koşullarına göre %20 tolerans ile 0,80 ile 1,20 arasında olması kabul edilebilir sınırlardadır (Durmuş: 207). Bu sınırlar içerisinde değerlendirildiğinde;
- Ankara Büyükşehir Belediyesi,
- Denizli Büyükşehir Belediyesi,
- Gaziantep Büyükşehir Belediyesi,
- Hatay Büyükşehir Belediyesi,
- İstanbul Büyükşehir Belediyesi,
- Muğla Büyükşehir Belediyesi,
- Sakarya Büyükşehir Belediye,
- Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi,
- Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi,
- Van Büyükşehir Belediyesi,
- Trabzon Büyükşehir Belediyesi’ne ait rasyoların istenen seviyede olduğu tespit edilmiştir.
Cari orana nispeten daha fazla büyükşehir belediyesinin bu rasyoya ait sınırlar içerisinde yer alabildiğini görüyoruz.
- Nakit oranı, para ve paraya çevrilmesi kolay değerlerin toplamının, kısa vadeli yabancı kaynaklar toplamına bölünmesi ile elde edilir. Bu oranın %20’nin (0,2) altına düşmemesi beklenmektedir. Bu sınırlar içerisinde değerlendirildiğinde;
- Antalya Büyükşehir Belediyesi,
- Denizli Büyükşehir Belediyesi,
- Eskişehir Büyükşehir Belediyesi,
- Gaziantep Büyükşehir Belediyesi,
- Hatay Büyükşehir Belediyesi,
- İzmir Büyükşehir Belediyesi,
- Muğla Büyükşehir Belediyesi,
- Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi,
- Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi,
- Trabzon Büyükşehir Belediyesi,
- Van Büyükşehir Belediyesi,
- Mardin Büyükşehir Belediyesi’ne ait rasyoların istenen seviyede olduğu tespit edilmiştir.
- Finansal Kaldıraç Oranı, borçların toplam aktiflere bölünmesiyle hesaplanır. Hesaplama sonucunda ulaşılan değer varlıkların ne kadarının borçlar ile finanse edildiğini göstermiş olur. Oranın maksimum 0,50 seviyesinde olması beklenmektedir. Bu sınırlar içerisinde değerlendirildiğinde;
- Ankara Büyükşehir Belediyesi
- Antalya Büyükşehir Belediyesi
- Aydın Büyükşehir Belediyesi
- Bursa Büyükşehir Belediyesi
- Denizli Büyükşehir Belediyesi
- Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi
- Eskişehir Büyükşehir Belediyesi
- Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
- Hatay Büyükşehir Belediyesi
- İstanbul Büyükşehir Belediyesi
- İzmir Büyükşehir Belediyesi
- Kayseri Büyükşehir Belediyesi
- Konya Büyükşehir Belediyesi
- Malatya Büyükşehir Belediyesi
- Muğla Büyükşehir Belediyesi
- Ordu Büyükşehir Belediyesi
- Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi
- Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi
- Trabzon Büyükşehir Belediyesi
- Van Büyükşehir Belediyesi’ne ait rasyoların istenen seviyede olduğu tespit edilmiştir.
30 büyükşehir belediyesinin 2018 dönemine ait bütçe dengeleri şu şekildedir;
Büyükşehir Belediyeleri
|
Toplam Gider Bütçe Gerçekleşme
|
Toplam Gelir Bütçe Gerçekleşme
|
Bütçe Açığı
|
Adana Büyükşehir Belediyesi
|
1.836.317.551,77
|
1.236.877.487,09
|
-599.440.064,68
|
Ankara Büyükşehir Belediyesi
|
6.614.445.916,76
|
6.145.625.283,40
|
-468.820.633,36
|
Antalya Büyükşehir Belediyesi
|
2.229.521.012,55
|
1.620.781.901,24
|
-608.739.111,31
|
Aydın Büyükşehir Belediyesi
|
743.299.147,88
|
556.668.704,41
|
-186.630.443,47
|
Balıkesir Büyükşehir Belediyesi
|
1.180.548.731,74
|
709.384.677,60
|
-471.164.054,14
|
Bursa Büyükşehir Belediyesi
|
2.348.758.153,07
|
2.122.159.794,20
|
-226.598.358,87
|
Denizli Büyükşehir Belediyesi
|
1.116.123.685,04
|
640.139.249,41
|
-475.984.435,63
|
Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi
|
876.350.378,02
|
764.343.778,07
|
-112.006.599,95
|
Erzurum Büyükşehir Belediyesi
|
1.149.774.473,47
|
969.248.401,11
|
-180.526.072,36
|
Eskişehir Büyükşehir Belediyesi
|
834.395.547,47
|
622.483.895,68
|
-211.911.651,79
|
Gaziantep Büyükşehir Belediyesi
|
1.426.197.115,35
|
1.326.225.442,99
|
-99.971.672,36
|
Hatay Büyükşehir Belediyesi
|
974.740.436,69
|
929.019.270,79
|
-45.721.165,90
|
İstanbul Büyükşehir Belediyesi
|
22.148.025.366,00
|
18.424.947.829,00
|
-3.723.077.537,00
|
İzmir Büyükşehir Belediyesi
|
5.077.200.363,78
|
4.554.991.205,76
|
-522.209.158,02
|
Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi
|
917.491.439,27
|
600.339.491,65
|
-317.151.947,62
|
Kayseri Büyükşehir Belediyesi
|
1.002.281.290,37
|
938.925.812,97
|
-63.355.477,40
|
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi
|
2.786.391.181,84
|
2.604.688.262,22
|
-181.702.919,62
|
Konya Büyükşehir Belediyesi
|
1.977.059.255,33
|
1.747.534.383,67
|
-229.524.871,66
|
Malatya Büyükşehir Belediyesi
|
577.713.904,74
|
461.061.188,06
|
-116.652.716,68
|
Manisa Büyükşehir Belediyesi
|
1.324.137.846,81
|
866.568.557,01
|
-457.569.289,80
|
Mardin Büyükşehir Belediyesi
|
451.833.189,20
|
346.301.087,03
|
-105.532.102,17
|
Mersin Büyükşehir Belediyesi
|
1.862.014.843,04
|
1.329.668.611,48
|
-532.346.231,56
|
Muğla Büyükşehir Belediyesi
|
548.777.658,04
|
596.664.885,01
|
47.887.226,97
|
Ordu Büyükşehir Belediyesi
|
650.142.612,47
|
468.844.272,24
|
-181.298.340,23
|
Sakarya Büyükşehir Belediye
|
562.141.503,05
|
495.011.041,72
|
-67.130.461,33
|
Samsun Büyükşehir Belediyesi
|
809.259.425,43
|
714.888.286,44
|
-94.371.138,99
|
Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi
|
1.151.179.819,34
|
1.027.028.263,88
|
-124.151.555,46
|
Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi
|
789.245.266,20
|
704.730.022,15
|
-84.515.244,05
|
Trabzon Büyükşehir Belediyesi
|
467.196.106,72
|
489.609.529,94
|
22.413.423,22
|
Van Büyükşehir Belediyesi
|
677.599.306,69
|
650.490.826,83
|
-27.108.479,86
|
[1] Ahmet Hayri DURMUŞ, Finansal Tablolar Analizi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2015
[2] Ahmet Hayri DURMUŞ, a.g.e.