Franchising bir ürün veya hizmetin imtiyaz hakkına sahip tarafın, belirli bir süre şart ve sınırlamalar dahilinde işin yönetim ve organizasyonuna ilişkin bilgi ve destek (*know-how) sağlamak sureti ile, imtiyaz hakkını ticari işler yürütmek üzere ikinci tarafa verdiği imtiyazdan doğan, uzun dönemli ve sürekli bir iş ilişkilerinin bütünüdür. Franchising dünyada ülkeler arasında yaşanan ekonomik, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmelerin bir sonucu olarak doğmuştur.Franc- hising sadece ülkeler arasında değil,bir ülkede şehirler arasında da dağıtım ve pazarlama tekniği olarak gelişme göstermekte olup, spor malzemeleri malzemeleri, temizlik malzemeleri, sağlık tesisleri, otelcilik, motorlu araç satışı, araba, ev kiralama, moda evleri,benzin istasyonları alanlarında yaygın bir kullanım alanı bulunmaktadır. Yurt dışında yerleşik kurumlara yapılan imtiyaz hakları (franchising) Ödemeleri gayrimenkul sermaye iradı kabul edilmektedir. Bu nedenle dar mükellef kurumlara başlangıç (sisteme giriş) bedeli, royalty ve reklam harcamalarına katkı payı adı altında yapılan ödemeler üzerinden KVK'nun 30.maddesine göre % 15 oranında kurumlar vergisi stopajı yapılmaktadır. Yurt dışında yerleşik kurumların Türkiye'de KDV mükellefiyeti bulunmadığından sisteme giriş, royalty veya reklam katkı payı ödemeleri üzerinden hesaplanan KDV'nin, kanunun 9/1. Maddesine göre Türkiye'deki kişi ve kuruluşlar tarafından sorumlu sıfatıyla 2 No'lu KDV beyannamesi ile beyan edilerek vergi dairesine ödenmesi gerekmektedir.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.