Ülkemiz ve dünya ekonomisindeki büyümeden, denizyolu taşımacılığının da pay alması ve bu payın her geçen gün ekonomik büyümeye oranla daha da yükselmesi göstermektedir ki, denizyolu taşımacılığı gelecekte dünya ticareti açısından daha önemli bir hal alacaktır. Günümüzde denizyolu taşımacılığı, uluslararası taşımacılığın en temel aracı haline gelmiştir. Dünya tonajının %90'ı deniz yoluyla taşınmakta ve deniz yolları aynı zamanda türlü malların oldukça etkin ve esnek bir şekilde taşınmasına imkân sağlamaktadır. Dünyada deniz yoluyla taşınan yük miktarı 2003-2010 yılları arasında 53,1 milyon dwt'den 144,8 milyon dwt'ye yükselmiştir. Bu dünya deniz ticaret hacminden yıllık ortalama 400 milyar dolar gelire tekabül etmektedir.* 1 Birçok ülke bu gelirden büyük pay alabilmek, denizcilik işletmelerini ve sermayelerini çekebilmek için alternatif vergileme seçenekleri (özel vergi ayrıcalıkları ve tonaj vergisi gibi) sunmaktadır. Bunların başında "kolay bayrak ülkeleri" olarak adlandırılan ve büyük çoğunluğu aynı zamanda vergi cenneti olma özelliğine sahip olan ülkeler gelmektedir. Söz konusu ülkeler deniz taşımacılık şirketlerine sundukları "vergisiz alan" sayesinde günümüzde dünya tonajının yarısını aşmış durumdadırlar.2 Ülkemiz kolay bayrak ülkeleri ile rekabet edebilmek amacıyla 1999 yılında 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu'nu kabul etmiş ve bu kanunun amacı; kanunun birinci maddesinde, bu sicile kayıt edilen gemiler ile turizm şirketi envanterine kayıtlı gemilerin temin ve işletilmesinde kolaylık sağlamak ve bu sayede Türk denizciliğinin geliştirilmesini hızlandırmak olarak açıklanmıştır.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.