Bilindiği üzere Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunun 4'üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sigortalıları çalıştıran özel sektör işverenlerinin, bu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primlerinden, işveren hissesinin beş puanlık kısmına isabet eden tutar Hazinece karşılanmaktadır. Buna karşın Kamu İhale Kanunu kapsamındaki hizmet alımı ihalelerinde, sözleşmenin yürütülmesi aşamasında, yüklenici firmaların prim ödemelerinde işveren hissesinin beş puanlık kısmına isabet eden tutarın Hazinece karşılanması uygulamasından yararlanması halinde, Hazine tarafından karşılanan prim tutarı, idare tarafından yüklenicinin hakedişinden kesilmesi şeklinde bir uygulama bulunmaktaydı. Bu uygulama teşvik uygulamasının amacına uygun olmadığı gerekçesi ile mükellefler ile idare arasında uyuşmazlık konusu yapılmakta ve buna ilişkin verilen kararlarda da idarenin aleyhine sonuçlanmaktaydı. 6111 sayılı Kanunun 38'încî maddesi ile Kamu İhale Kanunu kapsamındaki hizmet alımı ihaleleri teşvik uygulaması kapsamından çıkartılarak uyuşmazlık doğuran bu sorun ortadan kaldırılmıştır. Diğer yandan 6111 sayılı yasa öncesi (01/03/2011 tarihinden önceki) hak ediş bedellerinden kesinti yapılmak şeklinde yapılan uygulamalarda idari makamların, %5 prim desteği tutarının hak ediş bedelinden ıskonto edilerek fatura düzenlemesini yüklenici firmalardan talep etmesi nedeniyle, Katma Değer Vergisinin hangi tutar üzerinden hesaplanması gerektiği hususunda tereddüt oluşmuştur. Makalemizde %5 prim desteği şeklindeki teşvik uygulaması açıklandıktan sonra Kamu İhale Kanunu kapsamındaki ihalelerde teşvik düzenlemesinin 6111 sayılı yasa öncesi ve sonrasındaki uygulama şekli ele alınacaktır.

Açıklamasıİndir
Makale

Makaleyi PDF olarak indirebilirsiniz.