MAKALELER

VERGİLENDİRMEDE YAPAY ZEKÂ TEKNOLOJİLERİ: VERGİ DENETİMİ, TAHSİLATI, TAHMİNLEMESİ VE MÜKELLEF İLETİŞİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Esra KÜÇÜK*- İclal DAĞLIOĞLU ŞANLI**
* Yüksek Lisans Öğrencisi, Süleyman Demirel Üni.**
Dr. Öğr. Üyesi, Süleyman Demirel Üniversitesi
2025 / 11

Yapay zeka (YZ) teknolojilerinin gelişimi, vergilendirme de dahil olmak üzere çeşitli alanlarda önemli değişiklikler yaratmıştır. Bu çalışma, vergi tahsilatı, denetim, tahmini ve YZ destekli sohbet robotlarının kullanımı gibi kilit alanlara odaklanarak, yapay zekanın vergi idaresine entegrasyonunu araşt...

Özel Tüketim Vergisi, kamu gelirlerini artırmanın yanı sıra, tüketici davranışlarını yönlendirme ve makroekonomik istikrara katkı sunma potansiyeli taşıyan çok yönlü bir maliye politikası aracı olarak değerlendirilmektedir. 7555 sayılı Kanun ile yapılan Özel Tüketim Vergisi düzenlemesi örneğinde olduğu ...

TÜRKİYE’ DE VERGİ YÜKÜNÜN GELİR GRUPLARI ARASINDA DAĞILIMI

Boğaç İNAN*- Abdullah ÖLÇER**
* Vergi Müfettişi, Hazine ve Maliye Bakanlığı-** Vergi
Müfettiş Yardımcısı, Hazine ve Maliye Bak.
2025 / 11

Gelir dağılımındaki adaletin sağlanması vergilendirmenin en önemli amaçlarından biridir (Arslan ve Biniş, 2014: 445). Vergilendirmede adalet ilkesi, ödeme gücüne göre ödeme ve genellik ilkeleri büyük öneme sahiptirler. Bununla birlikte, Türkiye’de bu ilkelerin etkili ve adil biçimde işletilip işletilmed...

ANAYASA MAHKEMESİ KARARLARI BAĞLAMINDA VERGİLENDİRME YOLUYLA MÜLKİYET HAKKININ SINIRLANDIRILMASI

Şeyma SARICALAR*
* Arş. Gör. Dr., Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi,
Hukuk Fakültesi
2025 / 11

Bu çalışma, Türk vergi hukuku bağlamında mülkiyet hakkının sınırlandırılmasını Anayasa Mahkemesi kararları ışığında incelemektedir. Mülkiyet hakkı, temel bir hak olarak Anayasa’nın 35. maddesinde güvence altına alınmıştır. Vergilendirme yetkisi, kamu hizmetlerinin finansmanı açısından meşru bir amaç taş...

Bu çalışmada, BEPS’in tarihsel gelişimi, BEPS 2.0 kapsamında geliştirilen İki Sütun Yaklaşımı çerçevesinde; Sütun 1 altında yer alan Tutar A uygulaması ile dijital faaliyetlerden doğan artık kârın pazar ülkelerine yeniden tahsisi, Sütun 2 kapsamında ise %15 oranında küresel asgari kurumlar vergisinin uy...

ÖZEL İLETİŞİM VERGİSİ: TÜRKİYE’DEKİ UYGULAMASI VE TÜRK VERGİ SİSTEMİNDEKİ ROLÜ

Sıla BAŞ GÜRCAN* -Neslihan KARAKUŞ BÜYÜKBEN**
* Avukat-**Dr. Öğr. Üyesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi
2025 / 11

Özel İletişim Vergisi (ÖİV), Türkiye’de 1999 yılında Marmara Depremi’nin yol açtığı mali yükü finanse etmek için geçici bir önlem olarak yürürlüğe konulmuş, ancak daha sonra Türk vergi sisteminin kalıcı bir parçası haline gelmiştir. Zamanla ÖİV, mobil ve sabit hat hizmetlerine, internet erişimine ve kab...

TRAFİK SIKIŞIKLIĞI HARCI: TÜRKİYE İÇİN KURAMSAL VE UYGULAMALI BİR YAKLAŞIM

Hakan ÖZDEMİR*
* Dr., Vergi Müfettişi, Hazine ve Maliye Bakanlığı
2025 / 11

Kent içi trafik sıkışıklığı, yalnızca zaman ve yakıt kaybına değil, aynı zamanda hava kirliliği, ekonomik verimsizlik ve toplumsal refah kaybına yol açan görünmez bir vergi niteliği taşımaktadır. Bu çalışmada, trafik sıkışıklığı harcı; dışsallıkları içselleştirmeye, ulaşım talebini yönetmeye ve sürdürül...

Küresel ticaretin gittikçe serbest hale gelmesi her bir ülkenin uluslararası pazara entegrasyonunu artırsa da bu serbestleşme ülkelerin kendi sanayisini koruma ihtiyacını da beraberinde getirmiştir. Bu amaçla ülkeler, dış ticaret işlemlerini gözlemler veya bunları kayıt altına almaya çalışırlar. İthalat...

ÖLÇÜLÜLÜK İLKESİ ÇERÇEVESİNDE ANAYASA MAHKEMESİ’NİN VERGİ İLE İLGİLİ KARARLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Büşra YILMAZ*
* Arş. Gör. Dr., Aksaray Üniversitesi, İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi, Maliye Bölümü
2025 / 11

Bu çalışma, ölçülülük ilkesinin vergi hukukundaki rolünü Anayasa’nın 13. maddesi kapsamında ve Anayasa Mahkemesi’nin (AYM) vergilendirmeye ilişkin kararları ışığında incelemektedir. Araştırmanın amacı, AYM’nin vergi ile ilgili kararlarında ölçülülük ilkesini hangi ölçütlerle uyguladığını ve bu uygulaman...